dinsdag 29 april 2014

Newcastle

Het is zover! Ik ben eindelijk Sydney uit. Na een korte treinrit van een uur of drie kwam ik aan Newcastle. Onderweg veel uitzicht op bergen en meren. Sommige stations hadden zulke korte perrons dat slechts de helft van de trein er kon uitstappen.

Mijn eerste dag in Newcastle heb ik veel gelopen langs de stranden. Het is een bijzondere havenstad. Je kan de sfeer nog steeds proeven dat de stad erg industrieel is. Vroeger was hier de enige ijzerproductie van Australiƫ. Tegenwoordig is het zwart van de kolen. Het mooiste deel van de wandeling was de pier aflopen. Prachtige uitzichten, straaljagers die overvliegen en dolfijnen die je ziet rondzwemmen op een afstand. Hieronder een bijzonder houten schip en een foto van de pier.

De volgende dag had veel in petto. Het was een dag met een vol programma. Ik ben 's ochtends met iemand die ik kende uit Newcastle rondgetoerd. Allereerst zijn wij naar Oakvale gegaan. Het was een kruising tussen een dierentuin en een boerderij. Ik vond de dieren meer op hun gemak vergeleken met Featherdale. De kangaroes komen gewoon op je aflopen en zijn soms even groot als mijzelf.





Daarna zijn we langs Maitland gereden. Maitland is de oudste plaats van Australiƫ na Sydney. Maitland ligt in "The hunter valley". Deze streek is beroemd vanwege zijn wijnen. Het is een erg mooie regio om doorheen te reizen. Natuurlijk hebben ze naast beroemde wijnen ook extreem goede chocolade en koek! Per ongeluk kwamen we nog een "cookie jar" museum tegen.

Heel veel mooie uitzichten tijdens het reizen door vallei. Hieronder is een uitzicht op "the great dividing range". Bijzonder aan veel bomen was dat ze zwartgeblakerde stammen hadden van branden. Maar toch vol in het blad stonden.


Vandaag heb ik een mooi rondje door Newcastle gelopen. Het regent alweer veel. Hierom ben ik naar het museum van Newcastle gegaan en heb ik een fort bezocht. Bijzonder aan Newcastle is dat het de enige plek is die via water is aangevallen tijdens de tweede wereldoorlog. Heel wat anders dan de ANZAC's die overal en nergens dienst hebben gedaan. Om precies 13:00 uur wordt er elke dag een kanonschot gelost in fort Scratchley. Vroeger werd dit voor de schepen gebruikt om de klok gelijk te zetten. Tegenwoordig is het goed vermaak!


Al met al weer een mooie dag met veel wandelen en veel mooie uitzichten!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten